ویزای ۴۸۵ استرالیا

آموزش و پرورش استرالیا از مسئولیت های درجه اول ایالت ها و مناطق آن کشور میباشد. دولت هر ایالت و یا منطقه در استراليا کمک های مالی به امور مدارس دولتی و خصوصی حاکم در داخل آن منطقه را فراهم می کند.
دولت فدرال استراليا در تامین بودجه دانشگاه های دولتی برای مقاطع تحصیلی در استرالیا همکاری کرده، اما در تنظیم برنامه های درسی دانشگاههای استرالیا دخالتی ندارد.

به طور کلی، آموزش و پرورش استرالیا از یک مدل سه لایه پیروی میکند که شامل موارد زیر است :

– آموزش ابتدایی یا مدارس ابتدایی

– آموزش متوسطه یا دبیرستان

– آموزش عالی دانشگاهها و یا دانشکده های فنی

برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان یا  International Student Assessment در سال 2006 ارزیابی سیستم آموزش و پرورش استرالیا را در رتبه های ششم برای مهارت قرائت شفاهی –هشتم برای مهارت علوم و سیزدهم برای مهارت در ریاضیات در بین 56 کشور جهان معین نموده است.

در شاخص تحصیلی که توسط سازمان ملل متحد در سال 2008 انتشار یافته استرالیا در لیست، با 99.3 درصد در میان بالاترین شاخص های تحصیلی در جهان همراه با دانمارک و فنلاند قرار گرفته است.

تحصیلات در استرالیا با توجه به ایالت، ناحیه و تاریخ تولد افراد، بین سنین شش تا پانزده – هفده سال اجباری است.

سیستم آزاد آموزش عالی استرالیا که پس از آموزش و پرورش استرالیا که به صورت اجباری است قرار گرفته، یک سیستم یکپارچه ملی تحصیلی در استرالیا است که توسط مدارس فنی حرفه ای -TAFE – یا دانشگاهی پوشش داده میشود.

Technical and Further Education = TAFE

سال تحصیلی در استرالیا بین ایالت ها و مراکز آموزشی متغییر است، اما به طور کلی از اواخر ژانویه – اوایل فوریه برای مدارس ابتدایی و متوسطه شروع شده و تا اواسط ماه دسامبر ادامه دارد این برنامه تقریبا با همین بازه های زمانی برای مقاطع فنی حرفه ای نیز اعمال میگردد. همچنین برای دانشگاهها این برنامه از اواخر فوریه تا اواسط ماه نوامبرفرار دارد.

تنها تفاوت بین ایالت ها و موسسات آموزشی استراليا در زمان تعطیلات بین ترمی و فرجه های امتحانی است.
گواهینامه یک تا چهار (Certificates I – IV) :

موسسات فنی و حرفه ای-TAFE

گواهینامه های یک تا چهار مدارک تحصیلی پایه پس از دبیرستان هستند و دریافت کنندگان را برای اشتغال و یا ادامه تحصیل در استرالیا آماده مینمایند. هیچ زمان معینی برای دریافت این مدارک وجود ندارد.

گواهینامه پایه یکم و دوم ارائه کننده  مهارت های اساسی حرفه ای و دانش آنها میباشند، در حالی که گواهینامه های پایه سوم وچهارم این موسسات جایگزین سیستم قبلی گواهینامه های کار و دانش هستند که آموزش فنی تر و دانش های پیشرفته ای را فراهم می آورند.

گواهی پایه شماره چهار به طور کلی توسط دانشگاه های استرالیا معادل شش تا دوازده ماه از مدرک کارشناسی پذیرفته می گردد.

به طور کلی این دوره ها معمولا توسط موسسات فنی و حرفه ای، مراکز آموزشی و ارائه دهندگان مجاز آموزش خصوصی  ثبت نام شده و ارائه داده میشود.

مدارک دیپلم، فوق دیپلم ، کاردانی(Diploma, Advanced Diploma, Associate degree):
دوره عملی مدارک دیپلم، فوق دیپلم و کاردانی برای تکمیل بین دو تا سه سال زمان نیاز دارند و معادل دو سال تحصیل در مقاطع درسی بالاتر میباشد. دیپلم و فوق دیپلم عناوینی هستند که با توجه به عملی بودن  دوره داده میشوند ، در حالی که مدرک کاردانی  بیشتر به دوره های تحصیلی دانشگاهی استرالیا داده می شود.
این دوره ها معمولا توسط دانشگاههای استرالیا، کالج های فنی  وحرفه ای، مراکز آموزش عمومی و خصوصی ارائه میشوند.

مدارک کارشناسی و لیسانس افتخاری(Bachelor degree and honors):
دوره کارشناسی یک مدرک تحصیلی دانشگاهی استاندارد استرالیا است و در سراسر جهان شناخته شده میباشد. اکثر دوره ها بین سه تا چهار سال برای تکمیل زمان میگیرد.
معمولا در صورت ادامه تحصیل در استرالیا به مدت یک سال یا بالاتر بودن نمرات کسب شده از حد میانگین در مقطع لیسانس یک مدرک با ارزش تر در همین رتبه داده میشود که به آن  لیسانس افتخاری گفته میشود- Honours -.
درسهای این مقطع به صورت اختصاصی توسط دانشگاه های مربوطه داده شده و با ثبت کلمه Hons در مدرک مشخص میشود. این مدرک در سیستم های آموزشی تحت تاثیر سیستم آموزش کشور انگلیس معمول است.

گواهی فارغ التحصیلی و دیپلم تکمیلی(Graduate Certificate and Graduate Diploma
):
این مدارک بسیار شبیه مدارک تحصیلی سطح دیپلم در نظر گرفته میشود و بین 6 تا 12 ماه کسب کردن آن به طول می انجامد. تنها تفاوت آن در این است که برای دریافت این مدارک شرکت کنندگان باید دارای مدرک کارشناسی باشند.

این مدارک کاملا عملی هستند و توسط دانشگاه های استرالیا و مجموعه های خصوصی ارایه میشوند.

مقطع کارشناسی ارشد(Master):
مدرک کارشناسی ارشد ، معمولا نیاز به دو سال تحصیل تمام وقت  برای تکمیل دارد و پیش نیاز آن گذراندن دوره کارشناسی و گاهی اوقات داشتن لیسانس افتخاری است . الگوی مطالعه به طور کلی به یکی از سه شکل زیر ارائه میشود:

1- ترمی -Coursework
در این روش شما دوره آموزشی را با گذراندن واحد درسهای مختلف فرا میگیرید. دروس دوره ، پروژه کاری وتحقیقاتی ، بسیار شبیه به گذراندن دوره کارشناسی است.

2- تحقیقاتی -Research
پژوهش بر موضوع اصلی درس و تکمیل پایان نامه مربوط عمده موارد درسی بوده  و براورد تز خارجی به دریافت مدرک منجر میگردد.

3- حرفه ای -Professional
دریافت آن شامل انجام یک پروژه بر اساس کار مربوط به همان پروژه میباشد.
مقطع کارشناسی ارشد استرالیا توسط دانشگاه ها و تعداد محدودی از موسسات ثبت شده ارائه داده میشود.

مقطع دکترا(Doctorate Degree):
بالاترین مدرک تحصیلی که توسط دانشگاهها برای تحقیقات یا انتشارات یک دانشجو به وی در مراکز علمی دانشگاهی استرالیااعطا میشود مدرک دکتری است. علاوه بر آن یک سری مدرک دکتری نیز وجود دارد که با تحصیل و تحقیق اعطا میگردد. ورود به مقطع دکتری نیاز به مدرک افتخاری -honours- یا معادل آن داشته که مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد نیز معمولا به همین عنوان پذیرفته میشوند.