راهنمای انتخاب رشته تحصیلی مناسب در استرالیا در 4 مرحله
خواندن 3دقیقه

فهرست مطالب در این مقاله

استرالیا دارای بیش از 40 دانشگاه بوده و بنابراین، زمانی که اقدام به انتخاب رشته و محل (شهر) تحصیل می کنید، گزینه های زیادی پیش روی شماست. برای بررسی گزینه های مدنظر و کمک به محدود تر کردن انتخابهای شما، می بایست قبل از جستجو در میان دانشگاهها، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا مهارتها و دانشی که در این رشته کسب می کنم در راستای اولویتهای استرالیا برای اعطای بورس می باشد؟
  • چگونه این مهارتها به من در پیدا کردن شغل در آینده کمک خواهد کرد؟
  • قصد دارم در چگونه محیطی زندگی کنم؟ شهری بزرگ یا منطقه ای کوچک؟
  • آیا در یک دانشگاه بزرگ راحت تر خواهم بود یا در دانشگاهی کوچک؟
  • اگر خانواده من همراه من به استرالیا بیایند، زندگی در کدام منطقه برای آنها راحت تر خواهد بود؟

گام اول

در حین جستجو باید به پاسخ خود به سوالات بالا فکر کنید. سپس می توانید با مراجعه به یکی از پایگاههای اطلاعاتی نظیر CRICOS به آدرس http://cricos.education.gov.au/ به لیستی از تمامی رشته های موجود برای دانشجویان خارجی در دانشگاههای استرالیا دست یابید. برای این کار لازم است تا موارد زیر را انتخاب کنید:

  • مقطع مدنظر خود: لیسانس، فوق لیسانس (با گذراندن واحد) و یا دکترا
  • عنوان کلی رشته مدنظر خود
  • ایالتی که ترجیح شما برای ادامه تحصیل است
  • با وارد کردن اطلاعات بیشتر می توانید جستجوی خود را محدودتر نمایید

به عنوان مثال در زیر نمونه ای از جستجو در ایالت نیو ساوث ولز برای رشته بهداشت عمومی در مقطع فوق لیسانس را مشاهده می کنید

راهنمای انتخاب رشته برای تحصیل در استرالیا

نتیجه جستجوی بالا را در زیر می توانید مشاهده کنید:

راهنمای انتخاب رشته برای تحصیل در استرالیا

گام دوم

پس از آنکه در این جستجو، به لیستی از رشته های مرتبط در ایالت مدنظر خود (نیو ساوث ولز در مثال بالا) دست یافتید، قدم بعدی آن است که دانشگاههای ارائه دهنده این رشته را در اولویت های خود قرار دهید.

با کلیک بر روی هر یک از رشته هایی که در بالا نمایش داده شده اند اطلاعات بیشتری در خصوص جزئیات آنها مشاهده خواهید کرد. همچنین با داشتن اطلاعات بالا می توانید مستقیماً به سایت دانشگاههای مربوطه مراجعه کرده و رشته مورد نظر را یافته تا دقیق ترین و بروز ترین اطلاعات در خصوص آنها را بیابید.

در بررسی هر یک از رشته ها باید به ساختار آن رشته و واحدهایی که هر دانشگاه در ذیل این رشته ارائه می دهد دقت کرده و تصمیم بگیرید که کدام ساختار و واحدها متناسب با سلایق و علایق شماست. در نهایت سعی کنید در ذهن خود پاسخی به سوالات زیر بیابید:

  • آیا این رشته و واحدهای ارائه شده در ذیل آن به سلایق شما و همچنین آینده شغلی مدنظر شما نزدیک است؟
  • آیا می خواهید مدرکی که در انتها دریافت می کنید، دقیقاً بر روی یک حوزه خاص متمرکز باشد و یا کمی انعطاف پذیر بوده و حوزه های دیگر را نیز در برگیرد؟
  • آیا می خواهید تحصیل در رشته مدنظرتان بر اساس یک پروژه تحقیقاتی باشد یا بر اساس گذراندن تعدادی واحد درسی؟

در قسمت اول به روشهای جستجو برای یافتن رشته مناسب خود در استرالیا پرداخته شد و مشخص گردید که کدام دانشگاهها ارائه دهنده رشته مدنظر شما هستند.

پس تنظیم لیستی از دانشگاههای ارائه دهنده، بهترین روش آن است که در کامپیوتر خود برای هر یک از گزینه های مورد علاقه تان، پوشه ای جداگانه ایجاد کرده و اطلاعات مربوطه به آن را به همراه مکاتبات خود ذخیره کنید. این کار دسترسی آتی شما به کارهایی که انجام داده اید و برنامه ریزی برای کارهایی که می بایست در ادامه انجام دهید را ساده تر خواهید کرد. مهمترین اطلاعاتی که در درجه اول برای هر رشته نیاز دارید، عبارتند از:

  • مدارک مورد نیاز برای ارسال به دانشگاه (کارنامه مقطع تحصیلی فعلی، نمره زبان و سایر فرمها)
  • ضرب الاجل ارسال مدارک خود به دانشگاه
  • نمره زبان مورد نیاز
  • معدل مورد نیاز

با ذخیره کردن این اطلاعات در پوشه های مربوطه، از مراجعه مداوم به وبسایت دانشگاهها بی نیاز می شوید. همچنین بهتر است قبل از ارسال نهایی مدارک خود، مراجعه ای به سایت دانشگاه داشته باشید تا از عدم تغییر قوانین یا ضرب الاجلها اطمینان حاصل کنید.

گام سوم

ارائه شدن رشته مدنظر به دانشجویان خارجی نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به عنوان کسی که متقاضی بورسیه تحصیلی از دولت استرالیا است باید حتماً اطمینان حاصل کنید که:

  • رشته درسی مورد علاقه شما به صورت تمام وقت ارائه می شود. بسیاری از دانشگاههای استرالیا تنها دانشجویان خارجی خود را در رشته های تمام وقت می پذیرند بنابراین حتماً در این مرحله از تمام وقت بودن رشته مدنظرتان اطمینان حاصل کنید.
  • رشته شما در دانشگاه (و نه به صورت راه دور یا آنلاین) تدریس می شود. برخی دانشگاهها محدودیتهای پذیرش دانشجوی خارجی برای رشته های آنلاین و یا راه دور دارند.

گام چهارم

داشتن شرایط لازم نیز از دیگر مسائل مهم است که پیش از انتخاب رشته باید به آن توجه داشته باشید. این شرایط از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته ای به رشته دیگر می تواند متفاوت باشد.

حتماً به این نکته توجه کنید که آیا رشته مدنظر شما در مقطع تحصیلات تکمیلی آیا علاوه بر مدرک کارشناسی نیاز به سابقه کار نیز دارد یا خیر. البته طبیعی است که در کنار همه این موارد، داشتن نمره زبان بالا نیز از دیگر شرایط لازم و ضروری است.

به یاد داشته باشد که داشتن شرایط لازم تضمینی قطعی برای قبولی شما نمی باشد بلکه تنها بدان معناست که درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت قبولی در رقابت امکان تحصیل در رشته مدنظرتان را خواهید داشت.

پس از قبولی در یک یا چند رشته ای که برای آن درخواست ارائه کرده اید، باید سرانجام یکی را انتخاب کنید. سپس می توانید با خیال آسوده برای ویزای تحصیلی خود اقدام کرده و خود را آماده سفر به استرالیا و ثبت نام در دانشگاه کنید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

  وقت مشاوره رایگان

بیشتر بخوانید:

جهت گرفتن وقت مشاوره رایگان ، لطفا فرم زیر را پر نمایید، به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.
جهت مشاوره تلفنی نیز میتوانید با شماره 02141406347 یا 09121258264 تماس بگیرید

    Subscribe
    Notify of
    1 دیدگاه
    Inline Feedbacks
    View all comments
    علی

    سلام وقت بخیر قربان من رشته تحصیلیم برقه اگ بخوام برای فوق لیسانس رشته هنر رو در دانشگاه استرالیا انتخاب کنم ایا میتونم
    درضمن من فوق دیپلم برقم چون میخام برا فوق لیسانس مهاجرت کنم